El Park(ing)Day és un esdeveniment anual on diverses persones, col·lectius i entitats ambientals, artístiques, socials… transformen, de forma temporal, places públiques d’aparcament en petits espais verds, lúdics o de descans, amb l’objectiu de reivindicar una ciutat:
■ Més verda, amb més parcs i jardins i amb més biodiversitat.
■ Amb més espai públic de qualitat, dissenyat per a les persones i no per als cotxes.
■ Conscienciada i activa per reduir la contaminació atmosfèrica i acústica.
■ Que aposti per una mobilitat sostenible.

Enguany el Park(ing)Day s’ha celebrat el divendres 18 de setembre, i Fem Sant Antoni hi va participar ocupant 3 places de pàrquing a la Ronda Sant Pau, a tocar del Bicing.

Els veïns i les veïnes de Sant Antoni que hi participàvem vam poder mantenir una trobada informal, a peu d’instal·lació, amb els arquitectes Carme Ribas i Pere Joan Ravetllat responsables de la rehabilitació del Mercat. Els vam traslladar la nostra voluntat d’obrir les decisions en matèria urbanística a tot el veïnat, i que no només es tinguin en compte les opinions dels paradistes i les associacions de comerciants.

Els futurs patis del mercat podrien esdevenir les places i espais verds que no té el barri, i els carrers de l’entorn es podrien pacificar per reduir el soroll i els alts nivells de contaminació que patim, amb efectes greus sobre la nostra salut.

A més, des de Fem Sant Antoni creiem que cal garantir el caràcter popular que sempre ha tingut el mercat, allunyant-lo de models elitistes basats en la instal·lació de centres comercials, espais ‘gourmet’ i franquícies, fent inviable la supervivència de les parades tradicionals per no poder competir-hi en horaris i preus.

Finalment, des de Fem sant Antoni ens temem que el mercat pugui esdevenir un nou reclam turístic, a l’estil de La Boqueria, que acabi canviant la fisonomia de tot el barri com ja ha passat amb El Born. Per tant, creiem que des del veïnat cal treballar per trobar el model d’èxit d’un mercat popular del segle XXI, que forçosament ha d’estar directament relacionat amb la venda de productes de qualitat a un preu assequible, ha d’assegurar la diversitat de productes i preus, ha d’apostar pels productes de proximitat i de producció ecològica, sense oblidar la diversitat cultural del barri que fa necessari i indispensable l’entrada de paradistes que ofereixin els productes bàsics d’altres cultures i tradicions culinàries i gastronòmiques.

En conclusió, pensem que els veïns, com a principals usuaris i afectats per la reforma del mercat de Sant Antoni, hem de poder intervenir en les decisions tant de caràcter urbanístic i de l’entorn del mercat (patis i rondes) com de planificació econòmica i comercial del propi mercat.

Advertisements